tirsdag 13. september 2011

Vindmølleparkens bakgrunn

Når forandringens vind blåser, bygger noen vindmøller.
Andre bygger levegger.
(Kinesisk ordtak)
Når nye elementer kommer inn i livet, kan det være fristende å bygge levegger eller lukke øynene for den skremmende utviklingen. Men skolen vil være bedre tjent med at vi utnytter de nye mulighetene og bygger vindmøller som gir videre kraft til andre arbeidsoppgaver. Mitt ønske er at vår skole skal være en vindmøllepark som tar tak i utfordringene rundt skoleutvikling og digitale medier og gjennom dette skape grobunn for videre utvikling og vekst.  

8 kommentarer:

  1. hvordan er det med deg og dine kolleger: vindmøllebyggere eller leveggbyggere. Bloggnavnet er jo løfterikt! Liker det.

    SvarSlett
  2. BOHICA - Som nordlenning, født ved iskanten, og med 'nordavind fra alle kanter' (Ludvik Flåklype 1973), tenker jeg. "Æ står han av", eller sagt på en annen akademisk måte "Bend over, here it comes again". (http://en.wikipedia.org/wiki/BOHICA). Ville ellers ha referert til www.snl.no, men fant ingen god henvisning der. Poenget mitt er at vi stadig utsettes for ytre og indre påvirkninger, og stadig utsetter andre for tilsvarende. Noen ganger vil det være rimelig å forvente at jeg, og spesielt "trege trøndere" :-), trenger noe tenketid, før de agerer.
    Jeg bemerker samtidig et vesentlig poeng i vedrørende ledelse, - les endringsledelse. (jf. kilde kommer jeg tilbake til, Strand (2006 ?), krever en KRISE. En krise vil medføre at kollegiet lettere vil akseptere endring i organisasjonen. -"OK, La oss bygge en ny levegg" eller -"Med dagens strømpriser, finnes ingen annen utveg enn å bygge flere vindmøller...

    SvarSlett
  3. KRISE - Les : ORKAN, med store ødeleggelser. Det finnes ingen annen utveg.

    Du skal vite at dette innlegget, nesten tok motet av meg. Men som Knerten sa til Lillebror: -"Du må aldri gi opp". (Anne Cath Vestly)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. -og jeg vet jo at dere har tenkt mye i denne forbindelse. Skal bli spennende å høre mer seinere.

    SvarSlett
  6. Jøss, her går du rett på ja. Slik jeg ser det er det en del forutsetninger som må være til stede for at vindmøllene skal fungere for oss skoleledere. Jeg kunne tenkt meg å høre litt mer om hva du ser for deg skal til for at et vindmølleprosjekt skal lykkes...

    SvarSlett
  7. Nye statsledere og statsråder. Nye koster, og nye forskrifter. Vil IKT være like fremtredende på kunnskapsdirektoratet om 6 år. Kan og skal vi se oss blinde på denne trenden. Er det nå vindmøller vi skal gå for. Hva med gigantmaster? Hva med kjernekraftanlegg?, og hva med bølgeenergi?
    At fremtiden skal baseres på fornybar energi betviles ikke, men ensidighet på vindmøller (les IKT), er det så lurt? Vi går ikke lenger enn til Grøshaugen:

    http://www.ntnu.no/aktuelt/skapende/energi/boelgeenergi

    Hvilke tanker gjør du deg på at IKT i skolen er Alfa&Omega?

    SvarSlett
  8. Jeg vil faktisk påstå at vi på vår skole er vindmøllebyggere. Dette vil jeg komme tilbake til i neste innlegg. Til LurenDreyer: Vår ”krise” var en gjennomgang av læreplanen som faktisk ikke ga oss noe valg; alle elevene (som vi kaller deltakere, siden de er voksne) SKAL få digital kompetanse når de går på norskkurs hos oss. Dessuten har vår leder gjennom de siste tre årene satset på kompetanseheving på flere områder, både pedagogisk og faglig i tillegg til digitalt. Dette kommer jeg også tilbake til. Mange forutsetninger må ligge til grunn for at man skal lykkes med byggingen av vindmøller, men stikkordet er målbevisst arbeid fra ledelsen. Fortsettelse følger…

    SvarSlett